Monday, January 3, 2011

افغانستان در سالی که گذشت...

عمده ترین رویداد سیاسی افغانستان در سال 2010 برگزاری انتخابات پارلمانی بود که با وجود چالش هایی که داشت بصورت کلی در مقایسه با انتخابات ریاست جمهوری از اعتبار بیشتری برخوردار بود 

      به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، در سال 2010 جهان با تحولات سیاسی و رویدادهای گوناگون طبیعی همراه بود از زلزله مرگبارهایتی و فاجعه انسانی ناشی از سیلاب در پاکستان تا ناکامی حزب حاکم دموکرات در انتخابات میان دوره ای آمریکا و بحران اقتصادی در اروپا.
     در افغانستان نیز ؛ سال 2010 توأم با اجرایی شدن استراتژی جدید آمریکا در کشور بود. این استراتژی که در اواخر سال گذشته از سوی دولت آمریکا اعلام شد امیدواری های جدیدی را مبنی بر در هم کوبیدن شورشیان و برگردان روند جنگ ایجاد کرد.
     اما با گذشت یک سال از این استراتژی و اعزام ده ها هزار نیروی بیشتر به افغانستان، پایان جنگ و شکست طالبان هنوز هم در ابهام قرار دارد و دورنمای مشخصی برای پایان خشونت ها در کشور دیده نمی شود.
     این در حالی است که خشونت ها در جریان سال 2010 به مراتب بیش از گذشته افزایش یافته است، اما نقطه عطف این تلاش های جامعه بین المللی نشست لیزبن بود که طبق توافق های صورت گرفته در آن نیروهای خارجی از نیمه سال 2011 خروج از افغانستان را آغاز خواهند کرد و تا سال 2014 میلادی مسئولیت های امنیتی بصورت کامل به نیروهای داخلی انتقال خواهد یافت.
     برخی آگاهان نیز در تفصیل سال 2010 به بحث گسترش فساد اداري در چهاچوب حكومت پرداخته می گویند حامد كرزي پس از آن كه از سويي غربي ها سخت مورد انتقاد قرار گرفت در دو نشست که در سال 2010 ميلادي در لندن و کابل برگزار شده بود به جامعه جهاني تعهد نمود كه با فساد اداري مبارزه خواهد كرد. رییس جمهوربه كشورهاي هم پيمانش گفته بود در راستاي حكومتداري خوب تلاش مي كند ، اما آخرين بررسي هاي نهاد بين المللي شفافيت حاكي از آن بوده است كه افغانستان پس از سوماليا دومين حكومت آلوده به فساد در جهان مي باشد.اين وضعيت براي مردم افغانستان كه بيشتر از 85 درصد زير خط فقر زندگي دارند ، سخت نگران كننده خوانده شده است.
     گفتنی است که پروسه صلح و آشتي حكومت با مخالفین مسلح و حزب اسلامي كه رییس جمهور تمام اميدش را به آن بسته است، نيز از سوي مردم و فعالان سياسي افغانستان با اقبال چنداني مواجه نبوده و بيشتر به آن به عنوان يك برنامه نمايشي براي سرگرم نگهداشتن افكار عمومي مي نگرند.
     برخی نیز بر این باورند که برگزاري جرگه مشورتي صلح و به تعقب آن ايجاد شوراي عالي صلح براي مذاكره با طالبان هيچگونه دستاوردي نداشته است. این اظهارات در حالی بیان می شود که هیأت شورای عالی صلح قرار است بزودی عازم پاکستان شود و در آنجا به مقامات مختلف آن کشور در مورد راههای همکاری مشترک در آوردن صلح در افغانستان گفتگو خواهد کرد. پاکستان نقش اساسی در آوردن صلح و ثبات در افغانستان دارد و این نقش نباید نادیده گرفته شود. امیدواریم این سفر دستاوردهای خوبی داشته باشد.
     انتخابات پارلمانی نیز عمده ترین رویداد سیاسی دیگر در کشور بود. این انتخابات با وجود چالش هایی در روند برگزاری آن به نقطه عطفی در تاریخ 9 ساله اخیر تبدیل شد و پیروزی شکوهمندی را برای افغانستان رقم زد.
     در عین حال به گزارش تمدن، در حالی که کمیسیون های انتخاباتی این روند را پایان یافته می خواند، نهاد دادستانی کل در صدد بی اعتبار ساختن آن برآمده است و رئیس جمهور نیز محکمه اختصاصی را برای آن ایجاد کرده است. موضوعی که همچنان به عنوان یک چالش در برابر این پروسه سر برآورده است.
     اما بصورت کلی این روند در مقایسه با انتخابات ریاست جمهوری از اعتبار بیشتری برخوردار بود و طالبان آن طور که تهدید کرده بودند نتوانستند روند انتخابات را مختل نمایند و سرانجام این روند علی رغم کشمکش های سیاسی مرتبط با آن به پیروزی رسید و جامعه بین المللی بصورت گسترده ای از آن حمایت کردند.
     در هر صورت سال 2010 با همه رویدادها و دستاوردهای خوب و بد خود به پایان رسید. امیدواریم آغاز سال 2011 میلادی برای افغانستان در تمام عرصه ها اعم از سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی سال خوبی باشد. سالی که در ن شاهد کاهش خشونتها و درگیریهای قومی و سیاسی باشیم و در روند صلح نیز شاهد موفقیتهای چشمگیری باشیم. ان شاءالله


No comments:

Post a Comment